poniedziałek, 20 października 2014

Fakes - czyli tradycyjna grecka zupa z soczewicą

Powróciłam po dość długiej przerwie, mam nadzieję, że już będę częściej publikować. Dzisiejszy przepis kieruję do miłośników soczewicy, pomidorów, czarnych oliwek i zup. 
Zupa fakes (wym. fakies) jest tradycyjną grecką potrawą, niestety nie było mi dane poznać jej smaku w ojczyźnie. Po raz pierwszy spotkałam się z nią na festiwalu "Europa na widelcu" we Wrocławiu podczas tegorocznej edycji. Urzekła mnie już po skosztowaniu pierwszej łyżki. Postanowiłam odszukać przepis, okazało się to banalnym zadaniem. Wykonanie jest równie proste. Zachęcam wszystkich do wypróbowania. 




Składniki:
  • 200 g zielonej soczewicy
  • 1-2 marchewki
  • ok 400 g pomidorów (mogą być z puszki)
  • liść laurowy
  • 2 ząbki czosnku
  • 1 cebula
  • sól, pieprz
  • oregano
  • oliwa z oliwek
  • czarne oliwki 
  • 2 łyżki octu winnego
  • 1 łyżka koncentratu pomidorowego
  • 1 litr wody
Wykonanie:
  1. Wlewamy do garnka oliwę, tak aby mniej więcej pokryła cały spód i rozgrzewamy. Obieramy i kroimy cebulę, wrzucamy do garnka. Ząbki czosnku rozgniatamy lub kroimy, dodajemy do cebuli. Mieszamy by się nie przypaliły. 
  2. Kroimy marchew w kostkę lub plastry, dodajemy do cebuli i czosnku. Wrzucamy też liść laurowy oraz opłukaną soczewicę. Mieszamy po czym dolewamy wodę. Gotujemy ok 30 min.
  3. Jeżeli mamy całe pomidory, to parzymy je i obieramy ze skórki. Następnie kroimy. 
  4. Pomidory przygotowane wcześniej lub te z puszki wraz z przecierem pomidorowym dodajemy do gotującej się zupy. Przyprawiamy solą, pieprzem i oregano do smaku. Gotujemy ok 15 min. 
  5. Po ugotowaniu przyprawiamy octem. 
  6. Podajemy z czarnymi oliwkami na wierzchu. 
  7. Gotowe, smacznego. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz